For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

ارزیابی مناطق کوهستانی قمصر کاشان جهت احداث منطقه شکار ممنوع

سازمان مجري: دانشگاه صنعتي اصفهان

كارفرماي طرح: سازمان حفاظت محيط زيست استان اصفهان

تاريخ شروع: 27/11/1379

تاريخ اختتام: 27/12/81

نام مجري: سيد جمال الدين خواجه الدين

همكاران طرح: احمد جلاليان، سعيد سلطاني، جمشيد رحماني، شمس اله ايوبي، پروين صفيان بلداجي محمد صدر ارحامي، مهرداد ماهشانيان

خلاصه طرح:

توسعه صنعت و لزوم پيروي بشر از آن، مشكلات زيست محيطي زيادي را ايجاد كرده كه علي رغم توجه عده زيادي از مردم علاقه مند اين مرز و بوم به مسائل منابع طبيعي و حيات وحش فشار زيادي به آنها وارد مي گردد. منطقه قمصر كاشان يك منطقه زيبا و از نظر تنوع زيستي بسيار جالب توجه است كه علاوه بر موقعيت كوهستاني آن، دشت هاي كوچكي نيز در منطقه يافت مي شود. منطقه كوهستاني آن زيستگاه جانوران و گياهاني است كه براي تنوع زيستي كشور مهم و با ارزش مي باشد. ناحيه كوهستاني داراي دره اي زيبا و نسبتا پر آب در منطقه مركزي محسوب مي شود. كه آب دائم در رودخانه آن جاري است. هر چند كه كميت آن قليل ولي بسيار موثر در شكل گيري اين زيستگاه است. باغات زيبايي دره را پر كرده كه داراي درختان ميوه متنوع زراعي است كه سن برخي از آنها به بيش از ٢٠٠ سال مي رسد. درخت سرو خمره اي در حياط امامزاده اي در روستاي شمال منطقه قدمت غريب ١٠٠٠ ساله را دارد كه جزو زيبايي هاي طبيعي منطقه محسوب مي گردد. اين منطقه با حيات وحش آن مي تواند از نظر علمي مورد توجه عده زيادي از دانشمندان هم قرار گيرد. در فصل مساعد، در كوهستانهاي آن آواي كبك لحظه اي خاموش نمي شود .

در اين طرح ابتدا مطالعات اجزاء اكوسيستم كه همانا خاك، زمين شنلسي، پوشش گياهي ، هيدرولوژي، آب و هوا، فيزيوگرافي، مطالعات اجتماعي اقتصادي و حيات وحش هستند به صورت گروههاي مطالعاتي جداگانه انجام و نتايج به صورت گزارشات فني به اداره كل محيط زيست استان اصفهان ارسال شد.

در بخش سنتز و تلفيق با استفاده از نتايج به دست آمده از گروههاي مطالعاتي به صورت لايه هاي اطلاعاتي شكل زمين، خاك، پوشش گياهي و استفاده از تكنيك GIS واحدهاي زيست محيطي مشخص و توان اكولوژيكي هر واحد زيست محيطي جهت كاربردهاي كشاورزي و منابع طبيعي و محيط زيست تعيين و سپس با مشخص كردن قابليت ها و محدوديت هاي هر واحد زيست محيطي جهت هر نوع استفاده نسبت به تعيين بهترين كاربري اقدام شده است.

University Research

تحت نظارت وف ایرانی