For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

مکانیابی توسعه باغات دیم با استفاده از تکنیک RS و GIS در استان ایلام

سازمان مجري: دانشگاه صنعتي اصفهان

كارفرماي طرح: دانشگاه ايلام

تاريخ شروع:14/09/1386

تاريخ اختتام: 14/09/1388

نام مجري: سيد جمال الدين خواجه الدين

همكاران طرح: عليرضا سفيانيان، رضا جعفري، سعيد سلطاني، راحله دانشمند پارسا، محمد مير محمد صادقي، شادي طيفوري ، علي اصغر نقي پور، مهندس منوچهر نصري

خلاصه طرح:

مكانيابي باغات ديم در استان ايلام نياز به نقشه كاربري اراضي دارد تا براي مكان هاي انتخاب شده مناطق با كاربري هاي نا مناسب حذف گردند. در بسياري از موارد مشاهده مي شود كه به دليل انتخاب محل و يا انتخاب نامناسب گونه درختي، طرحهاي توسعه باغات، پس از صرف وقت و هزينه بسيار بالا، با شكست مواجه مي شود. مثل كاشت سيب در استان هاي يزد و گلستان كه بعد از 15 تا 20 سال نگهداري و صرف هزينه هاي زياد توسط زارعين، آنها مجبور به جمع آوري باغ شدند ولي به هر صورت تخريب هاي اعمال شده از طريق تبديل جنگل و مرتع خسارت وارده جبران نشد و پوشش طبيعي به محل بازگشت پيدا نكرد. بنابراين لازم است براي موفقيت در اين امر خصوصيات رويشگاه گونه هاي مختلف را پيدا نموده و سپس محلهاي مناسب گونه مورد نظر تعيين گردد كه استفاده از داده هاي سنجنده ETM+ با اين هدف تحت بررسي قرار گرفت.

در اين تحقيق مكانيابي توسعه باغات ديم با استفاده از تكنيك  RS و GIS  در استان ايلام با استفاده از فن آوري RS & GIS انجام مي گيرد در حال حاضرعمليات ميداني براي بررسي موقعيت باغات استان انجام گرفته و همچنين نقشه كاربري اراضي تهيه گرديد وگونه زيتون به عنوان گونه اي كه پتانسيل كشت ديم را در استان دارد، مورد مطالعه قرار گرفت و نتايج آن به طور مفصل در گزارش آمده است.

University Research

تحت نظارت وف ایرانی